söndag 26 februari 2012

Sådana där fina grejer man kan ha i håret!

Har ni också stått och dregglat över fina fjäderprydda diadem i någon butik? Inte sällan är de dessutom ganska dyra. Men man kan fixa dem själv. Köp plastdiadem eller hårkammar på panduro, fjädrar, satinband eller vad du nu önskar att dekorera dem med, kanske lite pärlor också, och sätt igång. Ett hett tips är limpistol. Faktum är att det blir ganska svårt utan så investera i en sådan. 


Håll lite koll på fjädrarna, ibland känner jag att man inte riktigt varifrån de kommer eller hur pippin i fråga fick sätta livet till. Jag har använt påfågelfjädrar, pärlhönsfjädrar och jag tror att de långa röda kommer från någon slags fasan. Den lilla svarta fjädern med "knorr" har jag hittat själv. Resten är säkerligen färgade hönsfjädrar. 


Under respektive bild står en kort beskrivning av arbetsmomenten.
Den intill här är ett brett diadem i plats invirat i satinband med en bredd på 10 mm. Vira hårt och fäst med lim i början och slutet. Vik in sista lilla stycket och limma för att få ett snyggt avslut. Börja med fjädrarna längst upp och fäst dem en och en med en liten limklick. Arbeta er nedåt så att nästkommande fjäder delvis täcker den föregående. Avsluta med att vira in "fjäderpennorna" och diademet i lite satinband.
Pärlhönsfjädrar och fasanfjädrar samt svart satin. Pärlor som dekoration.

Blått satinband och påfågelfjäder, Forma en lite rosett av satinband och limma ihop allt. Täck limklutten med ett strasspänne (inköpt på Panduro).


Brudinspirerat spänne som för ljushåriga ska ha en vit hårkam. Måste dock komma på hur jag lätt ska putsa upp silvertråden som fått lite ful beläggning. Jag köpte silvertråd som låg ihopvirad, vred bunten som en solfjäder och fäste med en bit tråd. Dekorationen består av pärlor och genomskinliga glaspärlor som jag format som öglor och virat in silvertrådsbunten. 

Lägg till Sätt ihop ett par fjädrar och vira ihop basen med lite satinband. Fäst med lim. Här tog jag lite silvertråd som jag formade som en blomma. I mitten sitter några ljusgrå och benvita pärlor. Allt fästes med lite tråd och lim.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar