tisdag 14 januari 2014

Det var länge sen men nu blir det mer bloggeri!




Första inlägget på länge länge. Jag har inte slutat pyssla bara blogga. Jag har under lång tid haft lite mycket att göra men nu vill jag fokusera på sånt som är kul! :) Först ut är hemgjorda lampor av virkade dukar. Ttycker ni också att det är jobbigt att plocka ner adventsstjärnan när fet fortfarande är mörkt och kallt ute?

I helgen gick jag på loppis och fyndade. Det är lätt att hitta virkade dukar i olika storlekar för en spottstyver. De mindre dukarna på bilden fick jag för en tia styck. Jag hittade även en gardinkappa för 25kr. En liten del av den använde jag till den stora och raka lampan. 

Det gäller att hitta lämpliga formar och den stelnade lampa måste gå att ta bort utan större svårigheter. För den lilla, runda lampan använde jag en ballong. En kruka fick bli stomme till den stora. Jag klädde både ballongen och kruka i gladpack så att det skulle lossna bättre. Jag provade ut de olika dukarna innan jag satte på dem permanent. Jag penslade dukarna rikligt med tapetklister på båda sidor och la på dem en efter en på formarn. Den stora står upp och ner så jag kunde ställa en tyngd på botten så den blev platt och kan stå stadigt. Se även till att det finns ett hål för sladd om det behövs. De fick torka till dagen efter. Det var lite meckigt att få bort den stelnade lampskärmen från krukan men genom att sticka in något smalt mellan skärmen och formen. Jag la ner en transparent ljusslinga. Se till att dioderna inte blir varma så undviker vi eldhärdar!
 

Jag blev väldigt nöjd med dem. De ger vackra mönster på väggarna runt omkring i köket och ären perfekt ersättare för adventsstjärnan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar